Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Hur många kände till de två sista verserna? Hade inte en aning om att det fanns fler, fast så hör de ju inte till vår nationalsång heller. Och visst vill jag leva och dö i Norden, borta bra men hemma bäst!!

Här har man inte alls märkt av Sveriges Nationaldag, men det är väl inte så konstigt ^^ Inte har jag själv firat det heller. Idag träffade jag Bob & Sue, vi planerade en del inför familjens besök som bara kommer närmare :D Innan jag kom till åkte till Bob & Sue så hjälpte jag Caroline att blåsa upp heliumballonger. Är inte det typiskt amerikanskt, heliumballonger. Det var Madelaine som skulle ha de till en husvisning (hon jobbar som fastighetsmäklare).
När jag väl kom iväg, lite försenad så flöt det på väldigt bra, jag fick ett endags-pass till bussarna av en tjej som inte behövde det längre, så jag åkte gratis hela dagen! Jag kom på bussen som tog mig downtown och hittade rätt tåg, men så klart missar jag en station och vid det här laget var ännu mer sen. Men det var bara att hoppa av och ta nästa tåg tillbaka en station. Till slut kom jag rätt och Bob och Sue hämtade mig på stationen.

Ikväll har jag jobbat, men Lilla C sover över hos en kompis och Caroline var också hemma så det var ganska lugnt. Mina värdföräldrar har nämligen bröllopsdag (idag eller imorgon) så de sover en natt på hotell.

Linus Wahlgren är ute med ny film, 17 juli är det biopremiär!!!
Scener ur ett kändisskap

Hade jag varit hemma i Sverige hade jag gått och sett den, men så är jag ju också aningen förtjust i Wahlgrenarna ^^
Jag tycker att "Hundtricket" är en väldigt härlig film. Christopher Panov och Christian Eklöw är det som har regisserat och skrivit manus (det var också de som regisserade och skrev manus till Hundtricket), så det här kan nog bli bra! Dessutom är det en hel del kända skådespelare med som Ola Forssmed, Kim Sulocki, Josefine Bornebush, Jonas Malmsjö, Örjan Ramberg osv.  Ja också Linus Wahlgren förstås :)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Har aldrig hört talas om de två sista verserna, men de var vackra. Här är allt sig likt fast väldigt kyligt. Äntligen har jag funderat färdigt om jag ska rösta eller inte, bättre sent än aldrig, jag gör det. Det måste kännas härligt att du snart ska få träffa din familj. ha det bra, kramar från camilla

2009-06-07 @ 13:15:48
Postat av: Susanne



Ville bara säga hej :o)



Idag har vi haft "85-årsfest" här, mamma blev pensionär och Jessica 20. Snart är det din tur! Kommit på vad du önskar dig ännu? Om en vecka har du familjen hos dig, härligt va?!



Kram på dig, Susanne

2009-06-07 @ 21:41:45
Postat av: Fraids

Känns som en Ida-film. Har den kommit ut på bio härhemma? Har inte hört talas om den innan....

2009-06-08 @ 16:07:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0